Chargeback – co to jest, jak działa i kiedy mogę z tego skorzystać?

Chargeback – co to jest, jak działa i kiedy mogę z tego skorzystać?

Porady
20 Sierpnia 2021
Udostępnij

Istnieje wiele zalet płacenia kartą. Jedną z najczęściej wymienianych jest po prostu wygoda transakcji bezgotówkowych. Warto także pamiętać o dodatkowym zabezpieczeniu klientów płacących kartą debetową i kredytową, jakim jest chargeback. Czym jest i kiedy można z niego skorzystać? O tym w dzisiejszym artykule.

Chargeback – co to jest?

Niewiele osób wie, jak cofnąć płatność kartą, ani że jest to w ogóle możliwe. Warto więc wspomnieć o tym, co to jest chargeback. Jest to forma reklamacji, którą składa się nie do osoby sprzedającej lub udostępniającej usługę, ale do banku, z którego wydana została karta – metoda płatności w danej transakcji. Chargeback inaczej nazywane jest obciążeniem zwrotnym i pomaga klientom, którzy padli ofiarą nieuczciwych przedsiębiorców odzyskać pieniądze za nieudaną transakcję.

Chargeback – kiedy możesz z tego skorzystać?

Z chargeback możesz skorzystać w wielu sytuacjach. Jedną z nich są wszelkie zakupy w sklepach stacjonarnych czy internetowych, za które zapłacisz swoją kartą debetową lub pozabankową kartą kredytową. Wiele osób robi zakupy w niesprawdzonych sklepach internetowych, z tego powodu częściej chargeback wykorzystywane jest w transakcjach online.

Z opcji tej możesz skorzystać, gdy zamawiany produkt jest uszkodzony, nie działa lub nie spełnia opisywanych przez producenta funkcji. Pierwszą rzeczą, jaką robi każdy konsument, jest próba reklamacji u sprzedawcy, jednak nie zawsze jest ona możliwa. Kiedy sprzedawca nie odpowiada lub nie chce zwrócić kosztów, warto wówczas skorzystać z chargeback.

Z obciążenia zwrotnego można skorzystać, gdy w nieuczciwy sposób z karty została ściągnięta podwójna kwota za dany produkt lub np. podczas błędu w terminalu bądź bankomacie. Kiedy zauważysz na swoim koncie transakcje, których nie dokonałeś i znaczną utratę pieniędzy związaną z nie swoimi wydatkami, może to oznaczać, że ktoś skradł dane z Twojej karty i używa jej w Twoim imieniu. Powinieneś wówczas niezwłocznie zastrzec kartę, a zwrotu kosztów domagać się za pomocą opcji chargeback.

Jak wygląda procedura chargeback?

Procedura chargeback jest dość skomplikowana i wymaga przeprowadzenia wielu etapów. Ich obecność jednak nie jest odczuwana przez klienta. Wszystko działa poza jego udziałem. Niektóre banki na swojej stronie internetowej udostępniają całe formularze do złożenia chargeback. Jedyne, o co warto się już na początku postarać to zebranie twardych dowodów na nieuczciwą transakcję. Przyda się zatem wszelka korespondencja ze sprzedawcą mająca na celu polubowne złożenie reklamacji, dowody odesłania produktu i braku chęci zwrotu poniesionych kosztów przez sprzedawcę. Wszystko to nie tylko skróci czas oczekiwania na wynik reklamacji, ale także zwiększy szanse na odzyskanie pełnych kosztów.

Możliwe jest anulowanie transakcji kartą kredytową lub debetową obsługiwaną przez daną organizację płatniczą. W Polsce najczęściej jest nią MasterCard lub Visa. W przypadku pozabankowej karty kredytowej Cardina jest nią MasterCard.

Pierwszym krokiem do uruchomienia procedury chargeback jest zgłoszenie nieuczciwej transakcji do banku, który wydał kartę. Następnie bank zgłasza sprawę do organizacji płatniczej – zazwyczaj MasterCard lub Visa. Ta z kolei przekazuje informację o Twojej reklamacji do banku sprzedawcy lub usługodawcy. Bank kontaktuje się bezpośrednio ze sprzedawcą i czeka na jego odpowiedź. Brak odpowiedzi powoduje akceptację Twojej reklamacji. Każdy przedsiębiorca ma 10 dni na odpowiedź i dostarczenie dowodów na uczciwe przeprowadzenie transakcji, które mogłyby anulować Twoją reklamację.

Odpowiedź przedsiębiorcy wraca tą samą drogą do Ciebie. Niekiedy zdarza się tak, że przedsiębiorca jeszcze próbuje rozwiązać zaistniałą sytuację polubownie, kontaktując się z klientem z prośbą o anulowanie reklamacji z gwarancją zwrotu poniesionych kosztów. W ten sposób może jeszcze uniknąć prowizji od procedury chargeback.

Zgłoszenie chargeback w każdym banku może wyglądać nieco inaczej. Warto poszukać odpowiednich informacji na stronie banku lub zadzwonić na infolinię. W jednych bankach wymagane jest zgłoszenie przez specjalny formularz, w innych możesz to zrobić drogą mailową lub telefonicznie.

O obciążenie zwrotne mogą się starać zarówno klienci indywidualni, jak i firmy. Warto również wiedzieć, że cała procedura może potrwać nawet kilka tygodni. Posiadacz karty płatniczej, który padł ofiarą nieuczciwego sprzedawcy, w całej procedurze nie ponosi żadnych kosztów. Po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji utracone pieniądze zostaną zwrócone przez bank na kratę klienta.

Ze względu na chargeback warto płacić kartą także za zakupy internetowe. Nie dotyczy to transakcji sfinalizowanych zwykłym przelewem. Dowiedz się, jak płacić kartą przez internet i zyskaj dodatkową ochronę podczas zakupów online.