Zablokowanie i zastrzeżenie karty kredytowej to dwa sposoby ochrony swojego bezpieczeństwa finansowego, gdy z jakiegoś powodu nie masz pełnej kontroli nad swoim „plastikowym pieniądzem”. Czym różnią się te dwie opcje oraz kiedy należy z nich skorzystać? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj odpowiedzi na te oraz inne pytania!
Karta kredytowa to wygodny środek płatniczy, z którego na co dzień korzysta wiele osób. Więcej na temat jej zalet piszemy w poradniku, jak działa karta kredytowa. Podobnie jednak jak pieniądze, może ona ulec zgubieniu lub kradzieży. W takim przypadku, by nie paść ofiarą oszustwa finansowego, należy pomyśleć o jej zablokowaniu lub zastrzeżeniu. Czym różnią się te dwa rozwiązania?
Zablokowanie karty kredytowej to tymczasowe zawieszenie jej aktywności, które możemy samodzielnie włączyć lub wyłączyć za pomocą aplikacji mobilnej lub internetowej naszego banku. Usługa ta, po aktywowaniu, uniemożliwia dokonywanie płatności za pomocą karty, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Za pomocą zablokowanej karty nie da się również wypłacić gotówki z bankomatów.
Zablokowanie karty kredytowej może być przydatne w sytuacjach, gdy:
Zablokowanie karty kredytowej nie jest trudne. Wystarczy zalogować się do aplikacji lub serwisu internetowego banku, z którego usług korzystasz i wybrać opcję zablokowania karty. Możesz też zadzwonić na infolinię banku i poprosić o wykonanie tej operacji. Zablokowanie karty jest bezpłatne i odwracalne. To oznacza, że kartę możesz odblokować w dowolnym momencie, gdy zechcesz ponownie zacząć z niej korzystać.
Nieco inny charakter ma zastrzeżenie karty kredytowej. Jest to bowiem trwałe unieważnienie jej działania – zastrzeżonej karty nie da się bowiem odblokować. Po dokonaniu tej operacji karta zostanie całkowicie wyłączona z obiegu i nie można będzie już jej używać do żadnych płatności ani wypłat. W wielu bankach zastrzeżenie karty wiąże się również z wysłaniem nowej karty z innym numerem i kodem CVV.
Zastrzeżenie karty kredytowej jest konieczne w sytuacjach, gdy:
Zastrzeżenie karty kredytowej wymaga kontaktu z bankiem lub instytucją finansową, która ją wydała. Możemy to zrobić telefonicznie, poprzez infolinię banku lub specjalny numer alarmowy dla zgłaszania utraty lub kradzieży kart. By zastrzec kartę kredytową możesz też udać się osobiście do oddziału banku i poprosić o wykonanie tej operacji. Zastrzeżenie karty jest bezpłatne, ale może wiązać się z naliczeniem dodatkowej opłaty za wydanie nowego środka płatniczego.
Główna różnica między zablokowaniem a zastrzeżeniem karty kredytowej polega na tym, że pierwsza z opcji ma charakter tymczasowy i odwracalny. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku zastrzeżenia – jest ono bowiem trwałe i nieodwracalne. Zablokowania karty możesz również dokonać samodzielnie, za pomocą bankowości internetowej, a zastrzeżenie karty wymaga kontaktu z bankiem. Dodatkowo zablokowanie karty nie wpływa na spłatę zadłużenia ani naliczanie odsetek, a zastrzeżenie karty wiąże się z wysłaniem nowej karty.
Zarówno zablokowanie, jak i zastrzeżenie karty kredytowej mają na celu ochronę naszego bezpieczeństwa finansowego przed oszustwami i nadużyciami. Jednak żadna z tych opcji nie zwalnia z obowiązku monitorowania konta i sprawdzania historii transakcji. Jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości lub podejrzane operacje, niezwłocznie skontaktuj się z bankiem lub instytucją finansową i zgłoś problem. Możesz też poprosić o zwrot środków lub reklamację transakcji, jeśli uważasz, że zostały one wykonane bez Twojej zgody lub wiedzy.
Karta kredytowa to narzędzie, które ułatwia dokonywanie płatności i zarządzanie naszymi finansami. Aby korzystać z niej bezpiecznie i odpowiedzialnie, warto dbać o jej ochronę i regularnie sprawdzać jej stan. Zablokowanie lub zastrzeżenie karty to dwa sposoby, które mogą nam w tym pomóc. Mamy nadzieję, że po lekturze naszego poradnika wiesz już, jak to zrobić. Jeśli jednak nadal szukasz porad i inspiracji, zapoznaj się z innymi wpisami na naszym blogu. Znajdziesz tam poradnik, jak bezpiecznie płacić kartą przez internet.